( franc. vitrail) obraz vytvorený mozaikovým zosadením priesvitných farebných alebo maľovaných skiel, najmä do okenných výplní.
Po vytvorení motívu z farebného, resp. maľovaného skla sa mozaika postupne spájala osadzovaním do olovených pásikov s profilom písmena „H“ a následným letovaním cínom. Pretože dielo nie je úplne samonosné, boli jeho časti upevňované do železných armatúr tvoriacich hlavnú konštrukčnú kostru.
Technika s najväčšou pravdepodobnosťou byzantského pôvodu sa v krajinách na sever od Álp objavuje v 11. storočí a prvé písomné zmienky pochádzajú z 12. storočia.
Poznáme dva základné spôsoby výroby farebného skla [1] pre vitráže:
1/ sklo sa farbí v celej hmote kovovými oxidmi, pričom farebné tóny sa získavajú výberom oxidov a voľbou teploty spracovania,
2/ sklo sa farbí lazúrovaním [2].
V priebehu 13. - 14. storočia dochádza k rozvoju techniky maľby na skle určenom pre okenné výplne. Technika sa udržala až do 19. storočia, keď ju začínajú nahradzovať nové technológie.
Katedrála Notre-Dame, Chartres, Francúzsko, 12. storočie
Odkazy:
[1] https://www.obnova.sk/slovnik/heslo/sklo-0
[2] https://www.obnova.sk/slovnik/heslo/lazurovane-sklo
[3] https://www.splocnost.obnova.sk/sites/default/files/vitraz.jpg
[4] https://www.splocnost.obnova.sk/print/1318496
[5] https://www.splocnost.obnova.sk/printmail/1318496
[6] https://www.splocnost.obnova.sk/temy/architektura-stavebnictvo-dizajn
[7] https://www.splocnost.obnova.sk/slovnik/vykladovy-slovnik/hnutelne-kulturne-pamiatky
[8] https://www.splocnost.obnova.sk/temy/restaurovanie-konzerovanie-remesla/remesla
[9] https://www.splocnost.obnova.sk/temy/pamiatky/sakralne
[10] https://www.splocnost.obnova.sk/stitky/farebne-sklo
[11] https://www.splocnost.obnova.sk/stitky/okno
[12] https://www.splocnost.obnova.sk/stitky/sklo-1